In navolging van Portugal (sinds 13 september 2021), geldt er sinds 1 september 2022 in Spanje een verbod op laad-en/of loswerkzaamheden door vrachtwagen chauffeurs op Spaans grondgebied.
Het verbod geldt voor chauffeurs van voertuigen met een MTM van + 7,5 ton en bevat alle laad-en/of loswerkzaamheden (ongeacht of het losse goederen, kisten, containers, … betreft). Het verbod heeft betrekking op verladers, opdrachtgevers, geadresseerden, tussenpersonen en vervoerders.
Overtredingen kunnen worden bestraft met boetes van 4000-6000 €. Een gewaarschuwd transporteur / expediteur … bespaart heel wat nutteloze kosten uit!
Uitzonderingen op het verbod zijn wel voorzien voor:
- Verhuizingen / meubelopslag
- Transport met opgebouwde kranen
- Koerierdiensten
- Tankvervoer
- Vervoer in kipwagens
- Transporten van levende dieren
- Vervoer van stukgoed (begrijp het vervoer waarvoor een voorafgaande behandeling, sortering, groepage, sortering, of vergelijkbare handelingen essentieel is) tussen distributiecentrum en verkooppunt
- Autotransport
Wordt de chauffeur vergezeld van een bijkomende werknemer met het oog op de belading / lossing, dient voor deze werknemer een toeslag op de transportprijs te worden gerekend, doch ook afzonderlijk op de factuur vermeld te worden. Belangrijk is dat de belading / lossing, los van het vervoer dient gefactureerd.
Ook niet onbelangrijk is de regel dat in geval de vervoerder langer dan 1 uur stilstaat, en dit niet aan de vervoerder kan toegewezen worden, de verlader / geadresseerde de vervoerder hiervoor dient te vergoeden. Eenzelfde regeling geldt voor de wachttijden. De kostprijs wordt bepaald op 38,6 € per extra uur. Duurt de wachttijd meer dan 24u, verhoogt het bedrag met 25% (vanaf 48u met 50%).
De desbetreffende wet trad reeds op 2 maart 2022 in werking, en bevatte naast het hogergenoemde laad- en/of losverbod (dat effectief pas vanaf 1 september 2022 inging) nog diverse andere bepalingen zoals (*) een aanpassing van de transportprijs aan schommelingen van de brandstofprijzen, (*) nieuwe boetetarieven voor inbreuken op het Europese mobility package (met betrekking tot weekendrust, terugkeerverplichting, niet registreren landcodes bij grensoverschrijdingen), (*) diverse wijzigingen aan het Spaanse voertuigreglement (o.m. met betrekking tot de inzet van Langere en Zwaardere Voertuigen (LZV).
Wij raden Belgische transporteurs en expediteurs aan hun afspraken met hun respectievelijke klanten en opdrachtgevers op punt te stellen. Velen onder u gebruiken reeds de algemene voorwaarden voor het wegtransport waarin uitdrukkelijk werd opgenomen dat de belading en lossing gebeurt door afzender resp. geadresseerde. Mocht u bijkomende vragen hieromtrent hebben, kan u steeds met ons kantoor contact opnemen.
Christophe Van Mechelen
christophevanmechelen@vando.be
Geert Preckler
Jan Daneels
